Intuitiv spisning – En kærlig vej

Diætistforløb i Næstved og Haslev

At spise intuitivt er på mange måder et opgør med den traditionelle slankeindustri, hvor kalorietælling, rigide kostplaner og militante træningsmetoder ofte ses som vejen frem til det sunde liv støttet op af pisk og gulerod.

I mine øjne en meget ukærlig vej, som mest af alt danner grobund for stress og dårlig samvittighed.

Det var desværre også den vej jeg også selv engang rejste på, indtil jeg ikke kunne mere,  og heldigvis fandt en mere kærlig og omsorgsfuld vej.

Intuitiv spisning handler om hvordan du bliver skarp til at bruge dine sanser i forhold til din spisning. Det handler også om hvordan du er med dig selv, både i tale og omgang. Tilgangen er positiv og anerkendende og handler i bund og grund om, hvordan du kan blive en støttende og opmærksom ven overfor dig selv.

Vægttab er ikke en del af den intuitive tilgang. Faktisk ses fokus på vægttab som modsatrettet,  og som en direkte hindring for at du kan få det fulde udbytte og glæde af principperne bag.

Jeg er enig!

Er intuitiv spisning for alle?

Hvis du grundlæggende behandler dig selv med hårdhed og dom, og shamer din krop i tanke og i tale, så er det i min verden ret meget op ad bakke, at knokle løs på din vægt,  i forsøget på at få det bedre med selv. Det vil måske lykkes for en stund, men det vil ramme dig med back fire, når du ikke længere kan overholde dine stramme regler. Det kan aldrig blive selvkærligt. Det er sigende, at ca. 90% dem der taber sig,  tager det på igen!

Når det så er sagt, så er vi som mennesker forskellige, og det er heldigvis ikke alle der slås med selvfordømmelse og indre hård kamp.

Jeg kan dog konstatere,  at gennem min 25 årige fagprofessionelle erfaring, så er det flere end man umiddelbart kan skue med det blotte øje. Flere ville i mine øjne have glæde af at arbejde mere med selvaccept og egenomsorg,  inden de kaster sig ud i et målrettet vægttab, som kan ende med at blive mere kamp end glæde hvis basis ikke er på plads. Præcis som jeg også selv har måttet erfare på egen krop.

Tingene hænger sammen. Når du først finder den kærlige vej hjem til dig selv, så bliver det med vægten ikke længere et nødvendigt og ensidigt middel til at kunne få det bedre med dig selv,  for det kan du håndtere på anden og mere kærlig  vis. Vægten mister sin tyranniske magt over dig, og det giver ro. Ro til at være dig – med al din power.

Min erfaring er faktisk at vægten ofte finder sit naturlige leje som en følge af, at du for alvor begynder at lytte til dig selv, uden at lade dig begrænse af et dumt tal i en metalboks.

Vi er forskellige

Grundlæggende ser jeg mennesker som forskellige med individuelle behov. Af samme årsag arbejder jeg stadig med vægttab uden forbudt heder i mine diætistforløb. Min overbevisning er at vi skal passe på med at gøre det til en forkerthed i sig selv,  hvis man af forskellige årsager ønsker sig en anden kropsstørrelse. Vi er alle forskellige og heldigvis for det!

Det er i mine mentorforløb, du vil møde den intuitive tilgang i rendyrket form, krydret med de erfaringer jeg har ned mig fra min egen personlige rejse. Mentorforløbet er ikke et vægttabsforløb, men en direkte vej til et kærligt forhold til mad og ikke mindst –  dig selv!

En ny vinkel på sundhed

Den intuitive tilgang er relativ ny i Danmark, men går egentlig helt tilbage til 1995 da Evelyn Tribole og Eyse Resch skrev bogen Intuitive Eating, der anses for at være grundbogen indenfor området. Jeg er sikker på at vi vil høre meget mere til den,  og det er mit håb at den vil finde sin plads i det danske sundhedssystem.

1995 er samtidig den tid hvor min egen kamp for alvor var slut i madhelvedet. Uden at have læst bogen havde jeg fundet min egen intuitive vej frem, som i dag danner grundlag for mine mentor vejledninger i klinikken med afsæt i programmet MADFRIHED.

Ekstra sjovt er det efterfølgende at opdage programmet,  hvor andre har sat ord på den proces jeg selv gik igennem på søgende vis.

Du får her de 10 grundprincipper som den intuitive tilgang bygger på.

De 10 principper i intuitiv spisning

I intuitiv spisning er der ingen regler for hverken hvad, hvor meget eller hvornår du må spise.  Det betyder ikke at det er ligegyldigt hvad og hvor meget du spiser, men det betyder at du må spise ALT.

Princip 1: Afvis slankekursmentaliteten
Drop diætkulturen og alle de løgne, der har fået dig til at tro på, at du var en fiasko, hver evig eneste gang en slankekur stoppede med at virke, og du endte med at tage alle de tabte kilo på igen.

Princip 2: Ær din sult
Sørg for at give din krop nok mad.  Når du respekterer de første fysiologiske tegn på sult, mindsker du trangen til overspisning.

Princip 3: Slut fred med mad
Erklær våbenhvile: stop den konstante kamp mod maden. Giv dig selv ubetinget tilladelse til at spise. Hvis du fortæller dig selv, at du ikke må eller burde spise en bestemt fødevare, kan dit afsavn blive så stort at der bygger sig op til en overspisning. Når du endelig ”giver efter” for trangen til at spise ”det forbudte” vil du få svært ved at stoppe igen og du tager det ind, som var det dit sidste måltid. Efterfølgende bliver du ramt af en overvældende skyldfølelse.

Princip 4: Udfordr madpolitiet

Madpolitiet håndhæver de stramme og urimelige regler, som diætkulturen har skabt.
Det fortæller dig at du er god, når du kan holde dig til et minimum af kalorier, eller svag hvis du har spist et stykke chokolade.

Madpolitiet er placeret dybt inde i dit sind, og fælder konstant dom over din spisning. Det kommer med negative kommentarer og beskyldninger, som du ikke har brug for. Brems op af afvis madpolitiet så snart det melder sig på banen!

Princip 5: Opdag nydelsesfaktoren
Når du bruger dine sanser og spiser det, du virkelig har lyst til, i et miljø der er rart og indbydende, vil nydelsen bidrage positivt til din mætheds-og tilfredshedsfølelse. Når du mætter dine sanser og dit sind, mætter du lettere din mave.

Princip 6: Mærk din mæthed

Lyt til din krops signaler, som guider dig til at mærke hvornår du ikke længere er sulten. Husk at det tager 20 min. inden signalerne fra din mave fæstner sig i din hjerne.  Spis langsomt og hold en pause igennem måltidet og reflekter over dit sultniveau.

Princip 7: Håndter dine følelser med omsorg

Mad kan bruges til at dulme dine følelser på, og det kan gå hen og blive en vane. Problemet er at det ikke løser dine udfordringer, og henad vejen kræver det blot mere mad for at holde dine følelser på afstand. Skruen uden ende.

Find i stedet omsorgsfulde måder at trøste og belønne dig selv på. Lær at mærke dine følelser og løse dine problemer i stedet for at spise dig væk fra dem.

Princip 8: Respekter din krop
Accepter dit genetiske udgangspunkt og stop med at sammenligne dig selv med andre.  Vi er alle forskellige og i stedet for at kæmpe imod, så prøv om du kan øve dig i at værdsætte den forskellighed som gør dig til præcis dig – helt unik. Udvis taknemmelig for din krop som arbejder for dig dagligt 24-7, og sørg for at den har det godt. Forkæl din krop og se på med kærlige øjne fremfor dom og hårde ord.

Princip 9: Bevægelse – mærk forskellen
Glem alt om militante træningspas. Skift fokus og mærk hvordan det føles at bevæge din krop, i stedet for at fokusere på, hvor mange kalorier du forbrænder. Løb en tur fordi det fylder dig med energi og glæde fremfor blot god samvittighed EFTER turen.

Princip 10: Ær din sundhed – blid ernæring
Træf fødevarevalg, der både ærer din sundhed, dine smagsløg og får dig til at føle sig godt tilpas. Husk at du ikke behøver at spise perfekt for at være sund. Du vil ikke pludseligt komme i mangeltilstand eller blive usund på grund af en enkelt snack, et enkelt måltid eller en enkelt dags spisning. Det er hvad du spiser over en længere periode, der er vigtigt. Det er fremskridt og ikke perfektion, der tæller.

Har du brug for hjælp til at spise intuitivt, så tag et kig på mit mentorforløb, hvor principperne for intuitiv spisning er udgangspunktet for konsultationernes indhold i mit mentorprogram: Mad frihed.